fbpx Skip to main content

Google Mijn Bedrijf is ontworpen om het voor bedrijven makkelijker te maken zich aan te melden bij Google en daardoor beter te scoren.

Volg daarvoor de volgende 6 stappen:

1) Eigen Google account

Om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van Google moet je eerst inloggen met je Google account. Als je nog geen Google account hebt, kun je die hier aanmaken.

2) Google mijn bedrijf

Vervolgens ga je naar de site van Google Mijn Bedrijf en krijg je het volgende scherm te zien:

Om in te loggen kun je het beste de blauwe knop in het midden gebruiken: “Uw bedrijf op Google”. Als je op deze knop klikt kom je in het scherm zoals hieronder staat weergegeven.

Dit is een scherm van Google Maps.

3) Een eigen pagina op Google Maps als niet lokaal bedrijf

Als jouw bedrijf deel uitmaakt van een grotere organisatie, ben je een zogenaamd “niet lokaal bedrijf”.

Als niet lokaal bedrijf kun je tegenwoordig ook op Google +; vroeger was dat niet zo.

Kies hiervoor de optie “Geen lokaal bedrijf” bij nummer 2 in bovenstaande screenshot. De pagina die dan verschijnt ziet er als volgt uit:

De optie “Merk” is de optie voor niet-lokale bedrijven.

Aangezien dit artikel bestemd is voor lokale bedrijven laat ik niet-lokale bedrijven in dit artikel verder buiten beschouwing. Tot “lokale bedrijven” behoren het merendeel van het MBK, ZZP-ers, etc.

4) Een eigen lokale pagina op Google Maps

In de zoekbalk van Google Maps (aangegeven door pijl 1) kun je controleren of jouw bedrijf al bestaat in Google: je typt de naam van je bedrijf in de zoekbalk en krijgt een aantal opties.
Daaruit kies je jouw bedrijf, als hij er tenminste tussen staat.

Zo ja, dan kun je hem claimen zodat je de pagina in de toekomst kunt beheren.

Ga naar stap 5. Zo niet, dan geeft Google je nu de mededeling dat ze je bedrijf niet kunnen vinden.
Je kiest dan voor “Je bedrijf toevoegen” en krijgt het formulier dat hieronder staat. Dat vul je helemaal in.

Daarna volg je dezelfde stappen als bedrijven die al in Google bekend waren (stap 5 en 6).

5) Je eigen bedrijfspagina op Google Maps claimen

Als je bedrijf al in Google staat, verschijnt je bedrijfsnaam tussen de zoekopties en klik je daarop via “Selecteer je bedrijf”. Onderstaand scherm verschijnt:

Je klikt op bovenstaande checkbox dat je bevoegd bent om het bedrijf te beheren en klikt daarna op “Doorgaan”.

Je moet nu even wachten totdat Google een Google + pagina voor je bedrijf heeft aangemaakt.
Als dat is gebeurd krijg je het volgende scherm te zien.
Google wil namelijk verifiëren dat het echt jouw bedrijf is en niet dat van iemand anders.

6) Je bedrijfspagina op Google Maps beheren

Daarna kom je voor het eerst echt in aanraking met Google Mijn Bedrijf.
Je kunt nu je eigen Google + bedrijfspagina vullen met allerlei gegevens.
Dat is belangrijk als je met je bedrijf hoog wilt scoren in Google Maps.

Wat doe je als je op Google Maps al een staande bedrijfspagina hebt?

Als je al een bestaande bedrijfspagina hebt, ga je gewoon naar “Google Mijn Business” en krijg je je Google + dashboard te zien.

Zie onderstaand scherm.

Het kan zijn dat je meerdere pagina’s beheert, dan krijg je meer opties te zien.

Het beheren van je bedrijfsgegevens op Google Maps is al met al een stuk simpeler geworden. Ik adviseer je om van die faciliteiten gebruik te maken!